10 sundhedsmæssige fordele ved at drikke vand

Glass of clean drinking water, water being poured into glass, bubbles in a glass of water on a blue background

10 sundhedsmæssige fordele ved at drikke vand.

Det er ingen hemmelighed, at op til 60% af menneskekroppen består af vand. Men vidste du at du i gennemsnit mister 1,8 liter vand dagligt gennem sved (½ liter fra dine fødder alene)?

Medmindre du arbejder, går det meste af denne sved ubemærket hen. Men vores krop regulerer konstant temperaturen gennem sved, selv når du sidder i en stol, skriver du på din computer, bevarer din krop stadig en sund kernetemperatur. Vi ved at indtagelse af vand er absolut nødvendigt for at opretholde hydrering.

I kampen for at få rigeligt med væske kan man måske få tanken at utallige ture til toilettet er uundgåeligt, men hvor meget vand skal du egentlig indtage hver dag?

Det anbefalede indtag af vand kan variere afhængigt af alder, vægt, køn, aktivitetsniveau og det klima, du bor i. Men generelt skal kvinder drikke 2 ½ liter væske om dagen, og mænd skal drikke 3 ½ liter om dagen.

Hvad er fordelene ved at drikke vand?

Der er mange fordele ved at skifte mange af dine væsker ud med vand, læs mere nedenfor.

1. Vand hjælper med at maksimere din ydeevne

Hvis vi ikke får nok væske, kan den fysiske ydeevne lide. Dette er især vigtigt under intens træning eller høj varme.

Dehydrering kan have en mærkbar effekt, hvis du mister så lidt som 2% af din krops vandindhold. Det er dog ikke ualmindeligt, at sportsfolk taber op til 6-10% af deres vandvægt via sved. Dette kan føre til ændret kropstemperatur kontrol, reduceret motivation, øget træthed og gøre at træning føles meget vanskeligere, både fysisk og mentalt.

Optimal hydrering har vist sig at forhindre dette, og det kan endda reducere det oxidative stress, der opstår under højintensiv træning. Dette er ikke overraskende, når du overvejer at muskler består af ca. 80% vand. Så hvis du træner intenst og har tendens til at svede, skal du holde dig hydreret, så du kan yde dit absolut bedste.

water image

2. Hydrering har en stor indvirkning på energiniveauer og hjernefunktion

Undersøgelser viser, at selv mild dehydrering (1-3% af kropsvægten) kan svække mange aspekter af hjernefunktionen.

I en undersøgelse af unge kvinder nedsatte væsketab på 1,36% efter træning både humøret og koncentration og øgede hyppigheden af ​​hovedpine.

En anden lignende undersøgelse, denne gang hos unge mænd, viste det sig at væsketab på 1,59% var skadeligt for arbejdshukommelsen og øgede symptomerne for angst og træthed.

Et 1-3% væsketab svarer til ca.0,5-2 kg af vægttab for en person på 150 kg. Dette kan let ske gennem normale daglige aktiviteter, under træning eller høj varme. Mange andre undersøgelser af både børn og ældre, har vist at mild dehydrering kan påvirke humøret, hukommelsen og hjerneaktivitet.

Mild dehydrering kan påvirke humøret, hukommelsen og ens hjerneaktivitet.
Mild dehydrering kan påvirke humøret, hukommelsen og ens hjerneaktivitet.

3. Indtagelse af nok vand kan hjælpe med at forhindre og behandle hovedpine

Dehydrering kan udløse hovedpine og migræne hos nogle mennesker.

Flere undersøgelser har vist, at vand kan lindre hovedpine hos folk, der er dehydrerede afhængigt af typen af hovedpine. I en undersøgelse hvor man testede 18 personer fandt man ud af at vand ikke havde nogen effekt på hyppigheden af ​​hovedpine, men reducerede intensiteten og varigheden.

4. Vand kan hjælpe med at lindre forstoppelse

Forstoppelse er et almindeligt problem, der er kendetegnet ved uregelmæssige tarmbevægelser og vanskeligheder i forbindelse med afføring.

Forøgelse af væskeindtag anbefales ofte som en del af behandlingen og der er nogle undersøgelser som påpeger dette.

Lavt vandforbrug ser ud til at være en risikofaktor mht. forstoppelse hos både unge og ældre personer. Vand med kulsyre har især vist lovende resultater mht. forstoppelse, selv om man ikke helt ved hvad årsagen til dette er.

Vand kan lindre hovedpine og forstoppelse.
Vand kan lindre hovedpine og forstoppelse.

5. Vand kan hjælpe med at behandle nyresten

Urinsten er smertefulde klumper af mineralsk krystal, der dannes i urinsystemet.

Den mest almindelige form er nyresten, som danner i nyrerne.

Der er nogle tegn som tyder på at vandindtag kan bidrage til at forhindre gentagelse hos personer, der tidligere har fået nyresten.

Højere væskeindtag øger mængden af ​​urin, der passerer gennem nyrerne, hvilket fortynder koncentrationen af ​​mineraler, så de er mindre tilbøjelige til at krystallisere og danne klumper.

Vand kan også bidrage til at forhindre den indledende dannelse af sten, men der er ikke lavet nok undersøgelser som underbygger dette.

6. Vand hjælper med at forhindre tømmermænd

Tømmermænd kendetegnes ved de ubehagelige symptomer, der opleves efter at have drukket alkohol.

Alkohol er et vanddrivende middel, så det får dig til at miste mere vand, end du indtager, hvilket kan føre til dehydrering. Selvom dehydrering ikke er hovedårsagen til tømmermænd, kan det forårsage symptomer som tørst, træthed, hovedpine og tør mund.

En god måde at reducere tømmermænd på er at drikke et glas vand mellem hver genstand og at drikke mindst et stort glas vand, før man går i seng.

7. Vand kan hjælpe med vægttab

At drikke rigeligt med vand kan hjælpe dig med at tabe dig. Dette skyldes, at vand kan øge mætheden og øge din metaboliske hastighed.

I to undersøgelser blev der vist at ved at  drikke en halv liter vand øgede stofskiftet med 24-30% i op til 1,5 timer. Det betyder at 2 liter vand dagligt kan øge dit samlede energiforbrug med op til 96 kalorier om dagen.

Timingen er også vigtig og drikkevand en halv time før måltider er den mest effektive. Det kan få dig til at føle dig mere mæt, så du spiser færre kalorier. I en undersøgelse viste det sig at testpersonerne der drak en halv liter vand før måltiderne, tabte 44% mere i vægt over en periode på 12 uger.

Det er faktisk bedst at drikke koldt vand, for så vil kroppen bruge yderligere energi (kalorier) til at opvarme vandet til ens kropstemperatur.

water image 3

8. Vand renser ud i kroppen

Du har sikkert hørt udtrykket, "sved det ud." Vandforbrug hjælper din krop til at rense affaldsstoffer ud gennem sved og vandladning. Dette forhindrer også nyresten og beskytter dig mod urinvejsinfektioner.

Din krop er i stand til naturligt at afgifte ved brug af lunger, lever og nyrer. Men nogle gange presser vi den mere, end det kan klare (det vil sige ferie, spise, maraton eller et par for mange drinks i weekenden).

Forestil dig toksiner som både flydende gennem din krop. Vand er floden, der flyder disse toksiner ud. Får du ikke nok væske vil toksinerne sætte sig fast og forårsage skade.

9. Plejer din hud

Da din krop består af 60% vand, vil dehydrering skade din hud.

Som flere sundhedseksperter påpeger, er din hud et organ. Og vand er vigtigt for dine organers funktion. "Hvis din hud ikke får tilstrækkelig nok mængde vand, vil tegnene på dehydrering fremstå ved at gøre huden tør, stram og flad. Tør hud har mindre modstandsdygtighed og er mere tilbøjelig til at rynke."

Drikkevand er fantastisk for din hud. Det hjælper med at fugte den, holde den blød og fjerner rynker.

10. Booster dit immunforsvar

Vil du vide hvad den nemmeste måde for at holde sig frisk i løbet af vinteren og influenzasæsonen? Drik mere vand!

En af de mest almindelige oversete fordele ved drikkevand er et sundt immunforsvar. Og drikkevand har været direkte relateret til et stærkere immunforsvar.

Ifølge adskillige undersøgelser styrker vandet dit immunsystem på to måder: Først og fremmest bærer det ilt til kroppens celler, hvilket resulterer i ordentligt fungerende systemer. Og for det andet skylles der skadelige toksiner ud af din krop.

Vand har også vist sig at reducere risikoen for blærekræft ved hurtigt at skylle toksiner væk fra blæren.