Kan fiske og omega 3 olie forbedre ens helbred?

caroline-attwood-301746-unsplash

Fakta om fiskeolie

Fiskeolie indeholder omega 3 fedtsyrer, samt A og D vitamin.

Fiskeolie med omega 3 fedtsyrer beskytter hjertet og har andre sundhedsfremmende fordele, men undersøgelserne på området har været blandede.

Indtagelse af fisk er sundere og en bedre kilde til fiskeolie og omega 3 end supplementer.

Hvad er omega 3 fedtsyre?

Omega-3 fedtsyrer er fedtstoffer, der almindeligvis findes i planter og fisk.

To typer er rige i fede fisk:

Eicosapentaensyre (EPA): Den mest kendte omega-3 fedtsyre, EPA hjælper kroppen med at syntetisere kemikalier involveret i blodpropper og inflammation (prostaglandin-3, thromboxan-2 og leukotrien-5). Fisk får EPA fra algerne, de spiser.

Docosahexaensyre (DHA): Hos mennesker er denne omega-3 fedtsyre en vigtig del af sæd, nethinden, en del af øjet og hjernebarken og en del af hjernen.

DHA er til stede i hele kroppen, især i hjernen, øjnene og hjertet. Det findes også i modermælk.

Fed fisk er en god kilde til omega 3, men hvad er fordelene?
Fed fisk er en god kilde til omega 3, men hvad er fordelene?

Sundhedsmæssige fordele

Nogle undersøgelser har konkluderet, at fiskeolie og omega-3 fedtsyre er gavnlig for helbredet, men andre har ikke. Det har været forbundet med en række forhold.

Fiskolier siges at hjælpe mennesker med multipel sklerose (MS) på grund af dets beskyttende virkninger på hjernen og nervesystemet. Imidlertid konkluderede mindst en undersøgelse, at de ikke har nogen fordel.

Prostatakræft

En undersøgelse fandt ud af, at fiskeolier sammen med en fedtholdig kost kan reducere risikoen for udvikling af prostatakræft. Men en anden undersøgelse forbinder højere omega-3 niveauer med en højere risiko for aggressiv prostatacancer.

Forskning offentliggjort i Journal of the National Cancer Institute konkluderede at en høj fiskolieindtagelse øger risikoen for høj grad af prostatacancer med 71 procent og alle prostatacancer med 43 procent.

Psykiske fordele

En 8-ugers pilotundersøgelse udført i 2007 viste at fiskeolier kan hjælpe unge med adfærdsproblemer, især dem med ADHD.

Undersøgelsen viste, at børn, der fik mellem 8 og 16 gram af EPA og DHA om dagen, viste tydelige forbedringer i deres adfærd, det samme vurderede deres forældre og psykiateren, der arbejdede med dem.

fish-oil-3423998_1920

Forbedrer hukommelsen

Undersøgelser har vist at Omega-3 fedtsyreindtag kan bidrage til at forbedre arbejdshukommelsen hos raske unge voksne.

En anden undersøgelse viste imidlertid, at høje niveauer af omega-3 ikke forhindrer kognitiv tilbagegang hos ældre kvinder.

Fødevarer

Fileter af olieholdig fisk indeholder op til 30 procent olie, men dette tal varierer. Hvid fisk, såsom torsk, indeholder høje koncentrationer af olie i leveren, men mindre olie samlet. Oliefisk, der er rig på omega-3 fedtsyrer, omfatter ansjos, sild, sardiner, laks, ørred og makrel. Andre animalske kilder til omega-3 fedtsyrer er æg.

Vegetabilske alternativer til fiskeolie og til omega 3 omfatter:

  • hør
  • hampfrø
  • perillaolie
  • valnødder
  • Chia frø     
  • radisefrø, spire rå     
  • frisk basilikum    
  • grønne grøntsager, såsom spinat 
Har man en sund, afbalanceret diæt, er kosttilskud ikke nødvendigt.   
Har man en sund, afbalanceret diæt, er kosttilskud ikke nødvendigt.