Sukker

Naturens sødme eller den rene gift?

sugar-2263618_1920
Forbruget af sukker er på verdensplan tredoblet på de sidste halvtreds år

Nogle hævder, at sukker er naturens eget sødestof og fuldstændig ufarligt, andre mener, at den eneste grund til at holde igen på sukkeret er, at vi bliver overvægtige, hvis vi spiser for meget af det. Men så er der også dem, som ligefrem finder det stigende sukkerforbrug alarmerende. Nogle af de største kritikere af sukker er gået så vidt som til at sige, at sukker ikke ville blive godkendt som fødevare i dag, hvis det skulle igennem de samme godkendelsesprocedurer som alle produkter i dag skal igennem før end de accepteres som sikre. De mener, at sukker er så farligt, at det burde forbydes. Sukker er en del af de flestes hverdag og der er formentlig mange af os, som er i tvivl om, hvor alvorligt vi skal tage advarslerne imod vores sukkerforbrug. I denne artikel ser vi nærmere på, hvad vi egentlig ved om sukker.

Hvor meget sukker spiser vi?

Det særlige ved sukker er, at vores reelle forbrug er svært at gennemskue. Hvor meget sukker får du? For meget? Næsten ikke noget? Prøv at tænke på, hvor mange gram sukker du tror du indtager på en gennemsnitlig dag. De fleste af os ved det ikke. Mange indtager endda sukker selvom de tror, at de ikke gør. Det er fordi der er tilsat sukker i utrolig mange almindelige fødevarer. Et eksempel der fik meget omtale i medierne for nogle år siden var, da det kom frem at et glas Dolmio pastasauce indeholdt cirka samme mængde sukker som en cola. Men det er langtfra det eneste eksempel og det skjulte sukker bidrager til vores høje forbrug.

Undersøgelser viser, at vi i Danmark i gennemsnit indtager 30 kilo sukker om året. Det er 2,5 kilo om måneden eller 82 gram om dagen. En hel del mere end det maksimalt anbefalede niveau: For en voksen kvinde 55 gram og for en voksen mand 70 gram. For børn er det endnu mindre, f.eks. bør et børnehavebarn ikke få mere end 30 gram sukker per dag. Men er det i virkeligheden allerede for meget?

sugar-02
sugar-04

Hvad kan du selv gøre?

Indtager du for meget sukker, så kan det være en rigtig god idé at tackle problemet gennem både træning og en kostændring. Spiser du meget sukker kan du nemlig risikere, at du udvikler insulinresistens - et forstadie til diabetes 2. Insulinresistens er kroppens naturlige reaktion på, at den ikke kan omsætte sukkeret i det tempo du indtager det. Bugspytkirtlen vil sende mere insulin ud til vævet for at forsøge at nedbryde sukkeret, hvilket fører til, at vævet bliver mindre følsomt over for insulin.

Men selvom du har haft et for højt indtag af sukker i for lang tid, så kan du faktisk selv gøre noget hvis du ikke allerede har udviklet diabetes 2, men bevæger dig i risikozonen. Nogle forskere mener endda, at man kan helbrede sig selv for diabetes 2, men deres konklusioner er omdiskuterede. Det der er slået fast i videnskabelige studier er, at du kan øge din insulinfølsomhed ved at træne. Træningen giver så at sige din krop en pause fordi den leverer sukkeret i dit blod til musklerne som så omsætter sukkeret med det samme så det ikke lagrer sig som fedt. Træning kan også hjælpe dig med at smide eventuelt overskydende kilo og det er en stor fordel at blive normalvægtig hvis man er i farezonen for Diabetes 2, da overvægt i sig selv er en risikofaktor.