Træning og stress

gabriel-matula-300398-unsplash

Træning som stressforebyggelse- og behandling

Vi er vant til at opfatte ordet stress som noget negativt, men fysiologisk set er stress ikke nødvendigvis negativt. En kort, hård træningssession som f.eks. H.I.I.T. (høj intensitets interval træning) er ikke så langt fra vores forfædres flugt fra rovdyrene. Træning er en aktivitet som stresser kroppen, men på en positiv måde, fordi stressniveauet går ned efter aktiviteten og fordi vores krops ydeevne øges af træningen.

Træning giver dig generelt større overskud, bedre humør og bedre velbefindende og kan anvendes til at forebygge den tilstand af stress mange danskere befinder sig i. Men hvis du allerede befinder dig i en kronisk stresstilstand, så kan hård træning være problematisk og du skal måske erstatte din træningsrutine med en helt anden type træning end du er vant til, nemlig blidere træning der genopbygger dig – fysisk og mentalt.

 

Træning som stressforebyggelse

Træning kan forebygge stress på grund af de fysiologiske processer der sker når vi træner: Træning reducerer kroppens niveau af stresshormoner, adrenalin og cortisol (medmindre du træner alt for hårdt) og stimulerer produktionen af endorfiner, som øger dit velbefindende, bl.a. ved at gøre dig i bedre humør og virke som et naturligt smertestillende middel.

Træning kan også være et effektivt afbræk i hverdagen. Sundhedsstyrelsen påpeger, at en af de effektive virkninger af træning som stressforebyggelse og -behandling er, at man – når man træner – får afledt opmærksomheden fra de tanker der belaster og skaber stress. Du kan f.eks. bruge en løbetur til at komme væk fra tankerne der myldrer omkring arbejdet og indstille dig på fritid. Bevægelsespauser i løbet af en arbejdsdag kan også være med til at reducere stress, fordi pauser er de tidspunkter, hvor hjernen får brikkerne til at falde på plads og giver os et større overblik og dermed modvirker følelsen af stress. Se mere her [LINK til artikel om bevægelsespauser på Erhvervsvfit]

Den fysiske aktivitet medvirker også til en bedre søvn, hvilket kan forebygge stress fra at ophobe sig til et kronisk niveau. Træning giver os desuden følelsen af at have kontrol over vores egen skæbne – en følelse som forsvinder, når vi føler os stressede. Når vi træner gør vi nemlig noget godt for os selv. Og når vi begynder at se resultaterne af træningen og opnår nye og bedre resultater, så får vi en forbedret selvopfattelse og en større selvtillid og vi bliver således mere modstandsdygtige overfor stress.

 

nik-shuliahin-251237-unsplash

 

Træning når du er stresset

Er du først blevet meget stresset, så er der uenighed mellem eksperterne om hvorvidt hård træning er en god idé. Mange psykologer der behandler stress mener, at mennesker der er sygemeldte med stress skal undlade hård træning. Bente Klarlund skriver omvendt i Politiken, at der ikke er beviser for at hård træning forværrer stress. Under alle omstændigheder er det problematisk at helt undlade enhver form for træning, men du skal træne med omtanke. Mens træning ved en høj belastning generelt er positiv og kun resulterer i positiv stress for kroppen, så kan hård træning være én belastning for meget, når du først er havnet i en kronisk tilstand af stress. Når hele nervesystemet er overstimuleret, gælder det om at få ro på. Det betyder, at du måske ikke skal træne ved en høj intensitet der belaster kroppen og overstimulerer nervesystemet yderligere. I stedet kan du fokusere på træningsformer der restituerer og styrker kroppen, f.eks. yoga og pilates. Meget gerne suppleret med meditation.

Mens mange tænker, at den ultimative afkobling må være at smide sig på sofaen og se endeløse serier, så kan for meget skærmtid faktisk gøre dig mere stresset, fordi din hjerne bare modtager endnu flere indtryk. I stedet er det en god idé at gå en tur eller dykke ned i en træningsform som får dig i kontakt med dig selv. Det er en god idé at komme ud af hovedet og ned i kroppen og mærke sig selv – det gælder i øvrigt også inden du får kronisk stress!

 

Den rigtige træningsrutine for dig og dit stressniveau

Når træning går fra bare at være fysisk udfoldelse til at være en ting du gør for dig, så bliver du også mere bevidst om din krop og hvordan du i virkeligheden har det. Brug den bevidsthed om dig selv til at finde ud af hvad du har brug for. I denne her måned, i denne her uge, lige nu. Planlæg din træning ud fra den viden og den feedback du får fra din krop og fra din hjerne. Er du mentalt træt, så kan det være en god idé at fokusere på noget helt andet, nemlig en hård træningssession som får dig væk fra dit hoved og ned i kroppen. Har de mange stramme deadlines eller andre udfordringer på jobbet sat sig som fysisk stress, så du oplever hjertebanken og måske svimmelhed, så vælg i stedet en rolig, mere restituerende træningsform som yoga eller pilates som giver dig mulighed for at bruge din krop men også at gøre det på en måde der er afslappende. Hen over tid vil du finde en balance mellem hvor meget hård træning og hvor meget blid træning du har brug for, når du er i en tilstand af balance og for at kunne være i balance. Ud fra dette kan du så variere din træning afhængigt af de udefrakommende belastninger du står overfor i forskellige perioder af dit liv.