Sådan kan hjemmetræning hjælpe dig med at forebygge stress!

adult-1850268_1920

Vi har travlt i Danmark og selvom travlhed i sig selv ikke gør os stressede, så er travlhed en medvirkende faktor. Mere end 10 % af os lider ifølge Stressforeningen da også af alvorlige symptomer på stress hver dag. Vi har i vores samfund sat barren meget højt, for hvornår noget er godt nok. De unge lider af FOMO – fear of missing out (frygten for at gå glip af noget) og gennemfører skolegang og uddannelse i en nulfejlskultur som stresser og er medvirkende til at mere end halvdelen af alle unge piger på 19 år har været til psykolog på et tidspunkt i deres liv. Forældrene i de danske børnefamilier arbejder næstmest i Europa og vi har også alle sammen hørt om pensionisterne, der har travlt som aldrig før.

Det er altså ikke bare noget vi bilder os ind: Vi har travlt og selvom en del af vores travlhed skyldes vores egne prioriteringer, så er det ikke kun vores egen skyld. Der er et massivt pres for at kunne klare det hele og fremstå som et supermenneske. Træning kan let blive en del af det pres. Vi bombarderes af vennernes statusopdateringer som viser, hvor meget mere end os de træner og hvor mange ironmans de får gennemført. Men, der er måder, hvorpå du kan få mere tid til at træne og – selvom det kan være svært – så kan du tage et valg om, at træning er dit eget personlige projekt og ikke et praleprojekt der skal bevise, at du lever et overskudsliv.

 

Kan (hjemme-)træning virkelig være med til at forebygge stress?

Uanset hvordan vi vender og drejer det, og hvor godt vi optimerer vores kalender, så har vi kun 24 timer i døgnet vi kan bruge af. Skulle vi så ikke bare droppe træningen helt, så der var mere tid til arbejde, familie og venner? Nej, for træning er en investering i din sundhed og medvirker til at give dig en større livskvalitet.

Indrømmet, der er diskussion blandt eksperter om, hvorvidt træning faktisk hjælper mod stress eller ej. Det er utvivlsomt sådan, at træning kan medvirke til at forebygge stress, men svaret er mere komplekst, når det kommer til om træning er godt når man allerede er kronisk stresset. Læs mere om denne debat i vores artikel om [Træning og stress]. Faktum er, at hvis du ikke allerede lider af alvorlig stress, så kan træning hjælpe med at forebygge stress. Især, hvis selve det at skulle træne ikke bare er en ting til på to-do listen, som giver dig dårlig samvittighed. Træning gør dig nemlig gladere og mere produktiv.

Fordelen ved hjemmetræning er, at du ikke er nødt til at trække mange timer ud hver uge til bare at transportere dig til og fra et fitnesscenter og til et bestemt tidspunkt. Med Virtual Fitness kan alle finde et tidspunkt at passe træningen ind, uanset om de er forældre og f.eks. gerne vil træne, når børnene er lagt i seng eller om de har skiftende arbejdstider fra den ene uge til den anden, hvilket kan gøre holdtræning til lidt af en udfordring. I virkeligheden er hjemmetræning, uanset livssituation, den optimale løsning for alle der værdsætter fleksibilitet. Og så er fleksibilitet i sig selv også en rigtig god kur mod stress.

 

Træning er en investering i din sundhed og medvirker til at give dig en større livskvalitet.
Træning er en investering i din sundhed og medvirker til at give dig en større livskvalitet.

Hvordan får du tid til at træne?

Prioritering, prioritering, prioritering! Det er måske nok en kliché, men det er fordi det er rigtigt. Det føles som en stor investering at trække tid til at træne ud af et i forvejen presset program, på nøjagtig samme måde som det kan føles absurd, når eksperterne siger vi skal gå tidligere i seng for at få mere tid. Men,

træning kan – på samme måde som en god nats søvn – give dig et langt større overskud. Du får selvfølgelig ikke flere timer i døgnet i bogstavelig forstand, men du får et større udbytte af resten af din tid og kan dermed nå mere.

Prioriteringer er altid dybt personlige, så det kommer helt an på dig og dit liv, hvordan du får tid til at træne eller til at træne mere end du allerede gør, hvis det er dit mål. Men vi har nogle forslag til, hvor du kan begynde at lede efter tid, der måske kunne frigøres til træning, uden at du oplever det helt store tab.

 

Her kan du måske skære ned og få tid til at træne

Sociale medier / spil / apps / nyheder: Vi er en nation af nyhedsjunkies, like-jægere og onlinespillere og -surfere. Men måske kunne du skære lidt ned uden at det ville være helt forfærdeligt.

Arbejd kortere tid og mere effektivt: Måske kan du faktisk løse dine opgaver på kortere tid? Det lyder som en utopi, men i hvert fald for mange af dem der primært har arbejde ved et skrivebord og tager computeren med hjem hver aften, er det en mulighed. Det er nemlig generelt sådan, at jo flere timer vi arbejder, jo mindre produktive bliver vi, så det er ikke altid en fordel at sidde og arbejde videre derhjemme aften efter aften.

Køb online og brug mindre tid på indkøb: Gør flere indkøb på nettet. Bestil f.eks. dine dagligvarer online eller supplér Jeres madplan med måltidskasser.

Fra gourmetmad til hurtigmad: Undersøgelser viser, at vi faktisk bruger mindre og mindre tid på at lave aftensmad. Det er ikke nødvendigvis en god ting, for en god, balanceret kost er også vigtig, men hvis du f.eks. bruger måltidskasser, skærer du både ned på den tid du bruger til indkøb og er samtidig sikret en balanceret kost. Du kunne også overveje den amerikanske trend med at forberede mad i weekenden til nogle dage frem og/eller fokusere på salater og andet der ikke kræver den store tilberedningstid.

Mindre streaming og færre tv-serier: Som en slags streamingudbyder burde vi være de sidste til at opfordre dig til at skære ned på dit forbrug af streamingtjenester, men så alligevel. For de fleste bruger rigtig meget tid på diverse streamingtjenester og selvom vi til enhver tid vil forsvare din ret til også at have tid til at passe din sofa, så giver det rigtig god mening at træffe bevidste valg og vægte kvalitet frem for kvantitet, især i meget travle perioder, så du også har tid til at træne.

Hvis du ser din dag efter i sømmene, vil du sikkert opdage, at en del tid går til spilde. Det kan i sig selv hurtigt blive stressende at tænke på den måde og det dur ikke at gå rundt og maksimere hvert minut, men det kan give god mening at lave denne øvelse fra tid til anden. Så giv din hverdag et eftersyn og få overblik over, hvordan du faktisk bruger din tid.

 

Selvom træning tager tid, giver det overskud i resten af dit liv!

Overvej at begynde på et [dagbogsritual] så du kan se sammenhængen mellem din træning og dit stressniveau. Du vil formentlig kunne se at nogle træningsformer og intensiteter er gode og andre dårlige for dig, afhængig af hvor stresset du føler dig i en given periode.

PS: Vi vil gerne fortælle dig en lille hemmelighed (og det burde vi sikkert slet ikke, men alligevel, for vi er jo alle sammen bare mennesker): Selvom et modul har en bestemt længde, så er der altså ikke nogen trænere der tjekker dig og bliver sure, hvis du springer noget af det over. Lidt træning er jo trods alt bedre end ingenting og giver hjernen en velfortjent pause. Og ofte vil du opleve at det sværeste er at komme i gang. Det gælder i øvrigt både når det gælder ønsket om at begynde at træne i det hele taget og i det daglige, hvor man let kan forfalde til overspringshandlinger. Husk: Er du først i gang så er du allerede næsten halvt i mål med et helt træningsmodul.