Nytårsforsæt hjemmetræning?

new-years-eve-1905143_1920

12 måneder til en bedre version af dig selv!

Når vi laver nytårsforsætter, så er mange af os allerede fra start klar over, at alle vores gode forsætter løber ud i sandet før eller siden. En del har helt opgivet at lave nytårsforsætter, men det er ærgerligt, for vi skal netop bruge den energi man kan få fra en ny start og hvilken bedre start end et helt nyt år?

Tilbage til den klassiske historie (inden vi foreslår, hvordan du undgår den): Den første januar starter vores nye liv, vi har glædet os til forandringerne, men alle vores gode intentioner forsvinder måske allerede inden frokosttid fordi vi bare må have en cola til at drukne tømmermændene fra en festlig nytårsaften. Eller vores beslutning om, at det skulle være i år, at det lykkes, bliver til et nederlag inden for de første to uger, når vi opdager, at vi nu tilhører det store antal af danskere, der i januar køber abonnement til et fitnesscenter, og ikke får brugt det mere end en enkelt gang eller to.

Men fat mod: Du kan skrive en helt anden historie. Det kan du gøre ved at se dit nytårsforsæt på en helt ny måde: I stedet for at tænke, at du, når du vågner op d. 1. januar, pludselig har ændret dig til en person der træner hver dag, spiser sundt og dropper al skærmtid til fordel for udendørs aktiviteter, så sæt ambitionerne lidt lavere. Del året op i 12 måneder. Det tager allerede lidt af presset af, for nu har du altså ikke kun én eneste chance for at forbedre din livsstil, men 12 måneder, hvor du kan tage et mindre projekt ad gangen.

Til forskel fra træning i et fitnesscenter bliver hjemmetræningen lettere en naturlig del af dit liv og du kan med fordel tænke dit nytårsforsæt om hjemmetræning som et helhedsprojekt der har til formål at give dig selv en fuldstændig sundheds- og livsstilsmakeover. Mix og match 12 tiltag inden for træning, kost og livsstil, som du kan se meningen med og som i sidste ende, når klokken slår 12 d. 31. januar næste år, er med til at sikre, at du er blandt dem der er lykkedes med deres forsætter. Om et år ved du med dig selv, at du nu er en af dem der faktisk opnår det de sætter sig for. Og det er en god følelse.

Find inspiration i vores forslag nedenfor og gå så i tænkeboks og find de helt rigtige tiltag for dig!

 

Kickstart din nye livsstil.
Kickstart din nye livsstil.

Januar: Den klassiske gå-i-gang-og-giv-op-måned, men ikke for dig!

Det er i januar, at dit første trænings-, kost- eller livsstilsforsæt skal have luft under vingerne. Verden er fuld af muligheder. Hvad vil DU starte med? Det er nemt at tænke i klicheer og vælge et af de traditionelle nytårsforsætter, som at holde op med at ryge eller holde en alkoholfri måned, men vælg noget der gør dig begejstret. Hvis det er det du har lyst til, så tænk i helt andre baner.

Selvom dit projekt fokuserer på træning, så skal du måske slet ikke starte dit projekt med mere træning eller en ny træningsform, men i stedet fokusere på at vedligeholde din træning mens du kickstarter din nye livsstil? Hvad med f.eks. at afprøve konceptet Veganuary – vegansk januar? Efter du måske har spist lidt for meget af den tunge julemad, er det oplagt at give den grønne bølge en chance og se hvad en 100 % plantebaseret kost kan gøre for dig.

Har du aldrig rigtig trænet før, så er det selvfølgelig oplagt at bruge det motivationskick januar kan give dig til at begynde projekt træning, men så start med en træningsform og et ambitionsniveau som sikrer, at du ikke bliver en af dem der giver op. Elsker du tanken om yoga, så starter du med det. Har du ikke rigtig nogen idé om, hvilken træning der er bedst for dig, så tænk over, hvad dine mål med træningen er og find de træningsformer der hjælper dig med at opnå dine mål. Men afprøv også meget gerne andre træningsformer, for noget af det allervigtigste er, at du opdager, hvilken træning der passer til dit temperament, gør dig glad og giver dig mere overskud.

Når januar slutter, kan du klappe dig selv på skulderen for, at du stadigvæk hænger i og du kan glæde dig over, at du kan se frem til 11 måneders fremskridt mere. Det er næsten som at afslutte hver eneste måned med en nytårsaften, hvor du beslutter dig for næste måneds projekt!

 

Februar: Den sidste vintermåned og den historiske fastemåned

Mange af de andre der har lavet nytårsforsætter er allerede faldet fra. Du er derimod på rette spor og der er nu kun 11 måneder til du ser en helt ny version af dig selv, når du kigger i spejlet – uanset om de forandringer du planlægger hører mest til i den ydre kategori vi kan se eller den indre, hvor vi bare kan mærke, at vi har det bedre.

Til februar hører fastelavn som, dengang Danmark var katolsk, markerede indgangen til den 40 dage lange faste inden påske. Under fasten spiste man primært groft brød og fisk, mens fint brød, kød og mælkebaserede spiser var forbudt. Fasten handlede om at holde sig i skindet og give afkald på enhver form for luksus. Den tanke kan du overføre på dit eget projekt: Måske er det ikke lige kød eller mælk du skal give slip på, men det kunne give dig en god start på året at fokusere på at skære noget af den luksus, der måske sætter sig på sidebenene væk. Måske er det nu du skal holde alkoholfri måned eller droppe chokoladen til aftenkaffen?

Du kan også vælge at gribe tankegangen an på en helt anden måde og droppe alle de gode undskyldninger, som du godt ved faktisk er rigtigt dårlige, og skrue op for din træning og lidt ned for sofatiden i stedet for at fokusere på maden.

 

Marts: Den første forårsmåned = forårsrengøring af kroppen?

Måske er det på tide at opgradere din træningsrutine med en krop der er velnæret og udrenset. Tænk på det som en forårsrengøring af kroppen. Vær ærlig over for dig selv, når du tænker over, hvor sund eller usund du er lige nu og find så ud af, hvad der vil gøre den største forskel for dig. Skal du droppe colaen, eller alt sukker? Find gerne inspiration i vores artikel om sukker og overvej at lade være med at erstatte dit sukkerindtag med aspartam. Hvis du allerede er

hoppet på nul-sukker vognen, så kan du opgradere forårsrengøringen til en måned med fokus på lækre, nærende smoothies, juices og greenies.

Især hvis du er kvinde, så er det måske også tid til at forberede sig på at ignorere modebladenes overskrifter om, hvordan du bliver klar til en bikini i år. Udtænk i stedet en plan for din træning der gør dig glad for din krop. Også selvom du hverken ligner Kim Kardashian eller en pind. Det skal du nemlig slet ikke. Du er dig og den eneste der kan være det!

Selvom der i mange fitnesscentre kan være en stemning af konkurrence om hvem der ser bedst ud og er mest fit, så er det slet ikke det træning virkelig handler om. Du skal træne for at blive sundere og stærkere og føle dig bedre tilpas i din krop og opnå dine egne, realistiske mål. Så prøv at bruge den her måned til også at mærke de fremskridt du har gjort siden du startede dit nytårsforsæt om at forbedre dit liv med hjemmetræning og kost- og livsstilsforandringer. Og hører du til dem der – forståeligt nok – har svært ved at undgå at lade sig påvirke af konkurrencestemningen, så glæd dig over, at med hjemmetræning, så er der kun dig selv at holde fokus på!

stopwatch-2648253_1920

April: Nedtælling til sommersæsonen.

Nu er der kun tre måneder til sommerferiesæsonen for alvor begynder i juli. Har du efter din forårsrengøring og dine overvejelser omkring dit forhold til din krop alligevel besluttet, at du vil smide et par kilo eller lidt mere inden stranden kalder, så er det en god idé at begynde at fokusere på det mål nu, men gør det for din egen skyld og ingen andres. Skønhedsidealer har skiftet gennem tiderne og bare fordi designerne mener, at du skal ligne et tændstikmenneske, så har de ikke nødvendigvis ret. Men, der kan selvfølgelig være en sundhedsmæssig gevinst at hente og hvis du ved, at det vil give dig mere selvtillid at smide nogle kilo, så er det måske nu du skal opgradere dit fitnessabonnement til et Gold medlemskab, så du får en individuelt tilpasset kostplan og vejledning af en professionel diætist som sikrer, at du også kommer i mål med dette forsæt. Læs mere om vores kost- og træningsløsning her Kost og Slankepakker.

Hvis du er tilfreds med din vægt, men alligevel gerne vil fokusere på at gøre kroppen sommerklar, så du kan vise de flotte overarme eller de tonede ben frem med tilfredshed i sommersolen, så overvej at begynde på træningsformer som fitness boxing eller pilates, som giver flotte, slanke muskler.

 

Maj: Tid til at gøre status over dine fremskridt og tilpasse din plan

Nu hvor du er kommet godt i gang med din træning og du måske har gjort forårsrent i kroppen, afprøvet plantemad eller givet dig selv et næringsboost med smoothies og juicer, så er det på tide at tage dine fremskridt op til revision, så du har det bedste udgangspunkt for at få mest muligt ud af resten af året. Er det de rigtige træningsformer du har valgt? Er du tilfreds med dine fremskridt?

Hvis du ikke er helt tilfreds, så tag fat i vores instruktører og hør, hvad du kan gøre for at optimere din træning.

Har du nogle skader eller skavanker så er det også på tide at tage dig sammen til at få kigget på dem. Uanset om de er opstået i det nye år eller det er problemer du hele tiden har bøvlet med. Hvis du har fokuseret på ernæring i årets første måneder, men ikke synes du føler dig så godt tilpas som du burde i forhold til den indsats du har gjort, så overvej om du ikke skulle få testet om en allergi måske spiller ind. Bliv f.eks. testet for om du er en af dem der ikke kan tåle gluten eller afprøv simpelthen en periode uden gluten og mælkeprodukter og se om du får det bedre. Omkring halvdelen af alle der lider af cøliaki og altså ikke kan tåle gluten lider også af laktoseintolerance. Det er altid en god idé at blive testet, hvis du mistænker en allergi for at være skyld i skrantende helbred på trods af en stor indsats fra din side, for det kan være svært at forestille sig, hvor meget bedre du kan få det, hvis du undgår de fødevarer du eventuelt ikke kan tåle.

Mens du tænker over, hvad du kan gøre for at optimere dine fremskridt, så gå en tur uden for og bliv fyldt op af forårssolens stråler og de varmere temperaturer. At tilbringe masser af tid udenfor er i det hele taget en god investering i dit energiniveau og maj måned er et oplagt tidspunkt til at skrue op for udendørsaktiviteterne. Måske skal du supplere din fitnesstræning med en ny træningsform og begynde at løbe eller cykle?

 

Juni: Sol, sommer og superfood

Nu begynder sommeren for alvor og det er det helt rigtige tidspunkt at øge dit indtag af grønt. Jordbærsæsonen er på sit højeste og bagefter kommer der andre gode, sunde bær der kan booste din sundhed. Bær er faktisk superfood fordi de har et meget koncentreret indhold af næringsstoffer, så du kan også vælge at gøre juni til din superfood måned.

Foruden alle sæsonens bær og grøntsager, så prøv også klassiske superfood produkter som kakaonibs og tang. Nu hvor sommerferien nærmer sig kan du måske også snart se frem til at få lidt mere tid til at eksperimentere med nye ingredienser? Hvad med f.eks. at teste grøntsager på grillen, bær i din salat eller tang i din greenie?

Sørg for at drikke rigeligt med vand i sommervarmen.
Sørg for at drikke rigeligt med vand i sommervarmen.

Juli: Ferietid

Skal du på ferie et varmt sted, så kan et så simpelt forsæt som at fokusere på at få drukket nok vand hver dag gøre en stor forskel for din sundhed og dit velbefindende og det er en ny vane du med fordel kan fortsætte derhjemme.

Når vi er på ferie, så ryger trænings- og kostrutinerne ofte som noget af det første. Med Virtual Fitness har du mulighed for at træne hvor som helst og hvornår som helst, også når du er på ferie, men der er intet galt med at skrue ned for din træningsaktivitet eller tage en pause og fokusere på andre aktiviteter mens du er på ferie. Men sørg for, at du holder et vist minimum af aktivitet, så

har du også bedre samvittighed hvis du tager et ekstra glas vin til middagen, spiser macarons i Paris eller kanelbullar i Sverige. Er du vant til at tage på badeferie, skal du måske udfordre dig selv og tage på en mere aktiv ferie år? Hvad med f.eks. en vandreferie i Alperne med baggagetransport og luksuriøse overnatninger med lækker mad? Lidt luksus kan gøre den aktive ferie til et super godt alternativ for de skeptiske og stadig give dig følelsen af at være på ferie.

Og uanset hvor du tager hen, så sæt dig for at nyde de lokale råvarer der er i sæson og find eventuelt inspiration til de kulinariske udfoldelser når du kommer hjem igen.

 

August: Tilbage til hverdagen – og madpakkerne eller kantinen

I Frankrig er la rentrée – som kan oversættes til ”tilbagevendingen” efter sommerferieperioden – en meget stor ting. Du kan lade dig inspirere og se din tilbagevenden til hverdagen som årets anden 1. januar, hvor det igen føles som om alle muligheder er åbne for dig. Ved at have fokus på din tilbagevenden til hverdagen kan du udnytte skiftet til at lægge grundlaget for en endnu sundere hverdag ved at beslutte, hvordan du vil sikre, at du også i løbet af din arbejdsdag får sund og nærende mad. Hverken kedelige leverpostejmadder eller take out er ernæringsmæssigt en særlig god løsning, så der skal andre boller i suppen eller måske nærmere quinoa og hummus i Tupperwaren.

Har du adgang til en kantine, så vær glad for det – hvis den altså er god og ikke bare serverer velsmagende, men også næringsrig og energigivende, sund mad. Er din kantine knap så god, så er det måske på tide at genoplive madpakkerne, i hvert fald de fleste dage.

 

September: Tid til udfordringer, ikke efterårstræthed

Nu hvor den lyse sommertid går sin ende i møde og vi er landet i hverdagen igen, så har mange af os en tendens til at gå lidt i stå. Det skal du selvfølgelig ikke! Gør i stedet september til en måned, hvor du udfordrer dig selv. Hvis du er en stærk muskelmand (eller dame!) der dyrker vægtløftning eller boksning, så skal du måske finde ud af, hvorfor yoga har så mange fans? Og hvis du er en passioneret yogadyrker, skal der måske noget mere actionfyldt ind i din træningsrutine? Måske skal du prøve noget helt vildt? Noget som kan give dig en følelse af selvtillid og en ny tiltro til din krop og dens evner. Måske skal du springe i faldskærm eller lære at dykke?

 

Oktober: Forbered indendørssæsonen

Nu hvor du måske begynder at være mindre aktiv uden for, så vælg hvordan du vil gribe den indendørs træningssæson an. Har du benyttet sommersæsonen til også at dyrke udendørs sportsgrene, så overvej i hvilket omfang du vil blive ved med f.eks. at løbe eller cykle i vintersæsonen og i hvilket omfang det giver mening at skrue op for fitnesstræningen. Fokusér også meget gerne på at erstatte dit ernæringsboost fra sommerens frugt, grønt og bær med alt det sunde og grønne som er i sæson i efteråret. Leg med ingredienserne og tilføj f.eks. valnødder og grønkål til din salat.

Og vær klar over, at det kan være okay at skrue lidt ned for træningsniveauet og bruge tid på andre indendørs sysler i den kolde tid. En del af at sætte alt ind på at få den livsstil du ønsker dig kan også være at give sig selv mere tid til de ting der virkelig betyder noget. Hvis du f.eks. gerne vil bage dit eget sunde rugbrød eller bruge mere tid på familien uden skærme, så er den indendørs tid en oplagt sæson til at kaste sig over f.eks. bageprojekter og brætspil. Aktiviteter der lader din energikonto op giver dig nemlig meget mere overskud til at forfølge dine andre livsstilsmål.

Du kan også vælge at begynde et meditationsritual. Det er utroligt så stor en forskel en pause, hvor du tager dig tid til dig selv kan gøre i din hverdag og hvor meget overskud det kan give dig. Og så behøver det hverken at være et omfattende eller spirituelt ritual, men det kan være så basalt og kortvarigt som du ønsker det, men der er intet bedre end at trække vejret helt ned i maven og mærke, hvordan skuldrene sænker sig. Prøv f.eks. Yoga Nidra, som betyder yoga søvn og er en form for meditation, hvor alle kroppens dele gives fokus et for et og bringes til en afslappet tilstand. Mange vil hævde, at en god Yoga Nidra session modsvarer flere timers søvn, så her kan der virkelig sættes noget ind på overskudskontoen.

Fokuser på de positive ting i livet.
Fokuser på de positive ting i livet.

November: Lad dig inspirere af den amerikanske Thanksgiving og start en dagbog

Hvis du ikke allerede er startet på det, så er det en super god idé at lade sig inspirere af den amerikanske taksigelsesfest. Og det behøver ikke være med en stor fest med tung mad – selvom det helt sikkert ville være hyggeligt – det kan også være med et dagbogsritual der er inspireret af den amerikanske trend med at føre en taknemmelighedsdagbog. Ideen bag taknemmelighedsdagbøger er, at man hver dag skriver, hvad man er taknemmelig for. Forskning viser, at det faktisk gør en gladere at fokusere på det positive.

Du kan udnytte taknemmelighedsdagbogens effekt og skabe et dagbogsritual, hvor du oplister dine træningssuccesser og dine fremskridt inden for kost og livsstil. Det kan virkelig gøre en forskel for din motivation, for det at føre en dagbog gør dig opmærksom på, hvad du faktisk lykkes med. Og hvad vil du måske helst: Fokusere på alt det du ikke lykkes med, eller det du faktisk får gjort for din sundhed og dit velvære? Ingenting er for småt til at komme med, så du behøver ikke at fortvivle de dage, hvor du ikke synes du har gjort noget særligt. At du fik drukket nok vand eller fik spist 400 gram grøntsager er også vigtigt, så du behøver ikke at begrænse dig til kun at skrive den dag hvor du både gik to timer i skoven og lavede et fitness boxing modul. Læs mere i vores artikel om hvordan du bedst bruger [LINK: dagbogsritualer] til at sikre din succes.

 

December: Vinteren og julen er på vej – og det nye år nærmer sig

Efter alt dit hårde arbejde i løbet af året er december den perfekte udfordring og en god øvelse i at balancere nydelse med en vis tilbageholdenhed. For selvfølgelig må du nyde juletiden og alt hvad der følger med, men du bliver bare irriteret på dig selv, hvis du smider alle dine fremskridt over bord, så tag imod udfordringen med åbne arme og øv dig i at holde en god balance mellem hverdag og fest. Det vil også komme dig til gode i mange andre situationer.

Og som nytåret nærmer sig er det også på tide at begynde at overveje år 2 som et af de mennesker der faktisk holder deres nytårsforsætter, så det helt store spørgsmål er, hvilke trænings-, kost- og livsstilsmål du skal sætte dig for næste år?

 

Dit år, dine valg, din nye livsstil

Den motivation for forandring vi har nytårsaften ødelægges ofte af hverdagen og dens mange krav. Derfor skal du tænke dine nytårsforsætter som et langtidsprojekt og sørge for, at de inddeles i mindre målsætninger, som er til at overskue. Hvis du venter til du kan gennemføre en kæmpe ændring på én gang, så kommer du sikkert til at vente for evigt, for livet står ikke lige pludselig på standby så du kan få overskud til at skabe dig en ny livsstil. Det er noget du er nødt til at gøre, mens livet og hverdagen fortsætter, ofte i højeste gear.

Når du har planlagt dit år, så har du opstillet 12 nye målsætninger for dig selv. Målsætninger som du kan overskue og som sikrer, at du på 12 måneder kan blive en helt ny, sundere og mere balanceret udgave af dig selv. Når bare du gør arbejdet der hører med! Så god arbejdslyst og rigtig godt nyt år!